Pagina's

17 juli 2012

Verslag Parijs


Bereid je maar vast voor op een overload aan foto's, want vandaag heb ik voor jullie een verslag van Parijs klaar staan! En voorspelbaar vanuit de vorige zin, er zitten héél erg veel foto's in. Ik heb geprobeerd het nog een beetje beperkt te houden en hopelijk is dat toch nog gelukt, maar zo kunnen jullie inieder geval een indruk vormen over hoe ik het heb gehad die vier daagjes in het bruisende Parijs. Als je benieuwd bent naar mijn belevenissen, lees dan lekker verder.




Alle koffers, handtassen en schoenen aan boord en daar gingen we! In onze oude Mazda tuffent naar het Triavium in Nijmegen om op de bus te stappen die ons naar Parijs reed. Lekker in de spits rijdend, maar we kwamen dan toch een kwartier voor vertrektijd aan.



Na een rit van rond de 2 uur moesten we overstappen op een andere bus in, misschien voor sommige bekend, Hazeldonk. Je kreeg hier bovendien de tijd om even wat te eten en je benen te strekken, die begonnen al aardig gespannen te worden namelijk. De middelste Bovo bus op de foto was de bus die met ons naar Parijs reed en daar ook bleef voor alle geplande activiteiten.

In de stemming komen voor al het stokbrood in Parijs


Het hotel waar we verbleven was een Etap hotel, en de vorige keer dat we naar Parijs waren geweest zaten we in precies hetzelfde hotel. Een heel simpel hotel, netjes, maar wel echt het simpelste van het simpelste. Het ontbijt was soms echt erg droog brood en als ik weer een keer naar Parijs ga, dan wil ik graag een ander hotel proberen. Voor nu was het overigens prima, aangezien we toch niet vaak op onze hotelkamer waren.






Toen we rond 5 uur waren aangekomen bij het hotel kregen we de kans ons even op te frissen en daarna gingen we meteen dineren. En ik heb de lekkerste chocoladetaart ooit op! Geloof me, ik heb veel chocoladetaart op, maar deze was zó verschrikkelijk lekker.. Erg jammer dat 'ie zo machtig was anders had ik graag nog een stuk genomen. Als ik er alleen al aan terug denk wil ik weer een stuk.

Na het avondeten besloten mijn moeder en ik een metrokaart te halen voor 3 dagen om zo niet vast te zitten aan alle vertrektijden van de bus. We hadden vooraf ook al besloten dat we niet mee zouden doen aan alle activiteiten, omdat we dat al eens eerder hadden gedaan en we nu juist meer zelf van Parijs wouden ontdekken. Eenmaal de metrokaart gehaald gingen we nog even naar de Eiffeltoren om het toch allemaal maar eens van dichtbij te zien en man wat is dat ding groot zeg! Ik vond dit toch wel één van de leukste dingen van ons tripje, het is nu eenmaal een super groot en mooi ding.

Rond een uur of 9 zijn we terug gegaan naar onze hotelkamer en helaas was dit wel de avond waarop we twee keer zijn lastig gevallen door Franse mannen. De ene man begon in me nek te hijgen en allerlei dingen in het Frans te vertellen en vragen waaronder dingen die ik niet graag herhaal, en zelfs toen mijn moeder er tussen kwam lopen ging die maar niet weg. Gelukkig kwam er toen beveiliging en hebben ze hem tegengehouden, hij moest ook z'n tas nog leeghalen. En ik moet zeggen dat ik daar wel van was geschrokken.. Toen ik eindelijk bekomen was, was er nog een of andere zatlap met een blauw oog die ons lastig viel en daarna ruzie ging maken met iemand anders op straat tot slaan aan toe. Afgezien van deze twee momentverpesters was de eerste dag al heel erg geslaagd na het zien van de Eiffeltoren.



De tweede dag gingen we eerst naar La Défense om de Grande Arche te bewonderen. Ik weet niet of jullie het verhaal hebben gehoord van een loodlijn tussen drie bijna dezelfde 'gebouwen'? Grande Arche is er één van die loodrecht staat met de Arc de Triomphe en nog een ander 'gebouw'. De Arc de Triomphe hadden mijn moeder en ik al gezien en bij La Defénse was ik nog nooit geweest. La Défense is overigens een moderne zakenwijk met nog veel meer hoge zaken gebouwen en veel mensen in pak. We wouden ook op de Grande Arche maar helaas is dit definitief niet meer mogelijk. Ik had dit op internet nog nagezocht en wat ik zo gauw kon vinden was dat de liften waren afgekeurd en onderhoud te duur was. Jammer, maar alsnog heel gaaf om Grande Arche in het echt te zien. 

Na een flinke middag shoppen toe aan Starbucks, Frappuccino Mokka


En toen wou ik naar Forever 21. Makkelijker gezegd dan gedaan.. Bleek het in een winkelcentrum te zitten helemaal aan de buitenkant en de andere kant van Parijs. Na serieus een uur of twee waren we er dan wel eindelijk en het was echt ge-wel-dig. Helaas mochten er geen foto's worden gemaakt, maar het was echt heel erg mooi en er zaten super veel winkels! Ik was echt overweldigd van alle winkels die ze hadden (ik kwam zelfs een Kiko tegen, waarvan jullie al een review hebben gehad) waardoor ik niet echt veel leuks kon vinden. Even helemaal gereset en na een Frappuccino kon ik er weer tegen aan en heb ik gelukkig nog leuke dingetjes gevonden. Het winkelcentrum heet overigens Centre commercial Velizy 2 en we kwamen er natuurlijk weer achter dat het veel makkelijker had gekund in plaats van metro, tram, trein en bus. Maar dat is een goede les voor de volgende keer en je moet nu eenmaal ook een keer verdwalen in Parijs.

Het ziet er niet geweldig uit, maar dat was het zeker wel! 


Ons doel was om eigenlijk nog even naar Montmartre te gaan in de avond om de Sacre coeur te bezoeken alleen waren we massaal de verkeerde kant op gelopen waardoor we bij de Moulin rouge aankwamen. Ook grappig om te zien aangezien we de vorige keer in Parijs hier ook langs waren gekomen. We hebben toen maar gewoon besloten om met de metro terug te gaan naar het hotel want we waren beide bekaf van het lopen en sliepen dan ook om 10 uur al.

Kaartjes schrijven naar het thuisfront en ondertussen jezelf verbergen voor de fotocamera



Dag drie alweer aangebroken gingen we naar het Louvre. Heel leuk om heen te gaan alleen houd er rekening mee dat je lang in de wachtrij staat, wij stonden er rond de anderhalf uur in namelijk. Eenmaal een kaartje en de ingang gevonden hebben we hier een paar uur rond gehuppeld tussen alle schilderijen en de Mona Lisa. Heel mooi om allemaal te zien maar na een tijdje, en heel veel zitpauzes, hadden we het wel een beetje gehad en om nu echt alles te bekijken.. Dan waren we waarschijnlijk wel twee dagen daar bezig. Oja en een uitgang zoeken in het Louvre? Dat gaat niet zo gemakkelijk. Je bent echt een half uur op zich bezig met het zoeken van de uitgang en ik was ongelooflijk blij toen ik weer lucht zag. Ik werd gewoon claustrofobisch van alle mensen en het feit dat je er niet snel uit kon. Het was wel echt een heel erg mooi museum om te zien alleen je moet niet bang zijn voor drukte.

De trap op in het Louvre



Na het Louvre zaten we zo dichtbij Centre Pompidou dat we besloten daar ook nog maar even langs te gaan. Centre Pompidou is een gebouw dat als het ware omgekeerd is. Alle buizen die normaal aan de binnenkant zitten, zitten bij dit gebouw aan de buitenkant. Heel erg indrukwekkend om te zien en het is ook echt even het bezoekje waard, aangezien het gewoon grappig is om te zien.


En tja, als we dan toch bezig zijn kunnen we nog wel naar Montmartre om de trappen op te klimmen naar de Sacre Coeur. Het was veel lopen, veel omhoog, en mijn kuiten doen er nog pijn van, maar het was het dubbel en dwars waard. Dat uitzicht was amazing! Je zag een groot deel van Parijs en de Sacre coeur was ook een prachtige kerk. Het lijken te veel trappen, maar geloof me het is het echt helemaal waard. 

Uitzicht bij de Sacre Coeur



Hier was dag vier en dus de laatste dag alweer aangebroken. Onze metrokaart deed het hier niet meer en aangezien we de bus niet wouden missen zijn we die dag met de bus meegegaan. Niet helemaal verstandig aangezien we er een dik uur over deden om op plaats van bestemming te komen wat met de metro in 10 minuutjes kon gebeuren. Omdat we toen nog ongeveer twee uur hadden om rond te hobbelen en we vrij dicht bij de Notre Dame zaten, zijn we daar nog eventjes heen gelopen. En toen was het om half 1 alweer tijd om terug te gaan naar ons koude Regenland. 


Twee dingen die ons leven redden in Parijs, de kaart en en de metro!

Liefste mama knuffelen om haar te bedanken voor 4 geweldige dagen Parijs

En dat was dan mijn verslag! Ik heb het echt ontzettend leuk gehad en heel erg genoten samen met mijn moeder. Ik raad iedereen die nog nooit in Parijs is geweest aan om er ooit nog heen te gaan want het is er echt ontzettend gaaf. En natuurlijk gaan alle credits naar mijn lieve mams die mij meenam hierheen!

Liefs,

B

Geen opmerkingen:

Een reactie posten